Štvrťstoročie v znamení *Made in Slovakia*

Autor: Martin Špaček | 12.3.2016 o 7:11 | (upravené 12.3.2016 o 20:16) Karma článku: 3,72 | Prečítané:  577x

Pred 25.rokmi, 12.marca 1991, vláda Slovenskej republiky, Bratislavské automobilové závody (BAZ) a koncern Volkswagen podpisujú základnú dohodu o podnikateľskom zámere a vytvorení novej spoločnosti – Volkswagen Slovakia.

Celému aktu predchádza rozhodnutie vedenia nemeckej automobilky rozšíriť svoje pole pôsobnosti do vtedajšej ČSFR zapojením sa do štátom organizovanej medzinárodnej súťaže o vytvorenie spoločného podniku so štátnym podnikom Bratislavské automobilové závody, v ktorej súťaží so zahraničnými spoločnosťami General Motors a Renault.

Čo sa však vie omnoho menej, pred 45.rokmi, 1. júla 1971 vzniká v Bratislave na základe rozhodnutia ministerstva hutníctva a strojárenstva, v mestskej časti Devínska Nová Ves, výrobný podnik, ktorý, ako vieme dnes, sa stane predchodcom úspešnej nemeckej automobilky - Bratislavské automobilové závody. Továreň je na svoju dobu navrhnutá veľkoryso, veď zámerom je vybudovanie najväčšej automobilky v strednej Európe, s cieľom rozšírenia nepostačujúcej automobilovej výroby vo vtedajšom Československu.

Podľa jednej z pôvodných koncepcií sa majú v Bratislave vyrábať osobné vozidlá strednej kategórie v spolupráci s renomovanou talianskou automobilkou Alfa Romeo. V skutočnosti však ostáva len pri nákresoch a žiadne auto v talianskej licencii neuvidí svetlo sveta. Namiesto výroby talianskych vozidiel je rozhodnuté vyrábať novú Škodu 720,  o ktorej vývoj  sa stará konštrukčná kancelária v Mladej Boleslavi. Celý projekt so Škodovkou sa však v BAZ skončí iba výrobou troch kusov funkčných prototypových vzoriek pod označením Škoda 731 (sedan) a Škoda 732 (Kombi). Následne je celý projekt zastavený tak v BAZ, ako aj v Mladej Boleslavi. Bratislavské automobilové závody, navrhované pôvodne ako karosársko-montážny podnik, tak vplyvom ďalších neodborných rozhodnutí ostávajú bez finálneho výrobného programu a sú dlhé roky odkázané iba na výrobu prototypov, malých modelových sérií alebo príslušenstva pre vtedajších československých automobilových výrobcov. Ojedinelá výrobná kapacita ťažkej lisovne a zvarovne závodu tak ostáva dlhé roky prakticky nevyužitá. Finálnej výroby sa BAZ dočkajú až v roku 1982, keď sa začína výroba modelu Škoda Garde, čo je prvý sériovo vyrábaný automobil na Slovensku. V priebehu troch rokov sa vyrobí vrátene inovovanej verzie Škoda Rapid vyše 3700 kusov. Výroba je však poznamenaná početnými technickými a logistickými problémami, čo  má výrazný vplyv na kvalitu finálneho produktu. Zlá situácia sa tak až do príchodu nemeckého giganta so sídlom v dolnosaskom Wolfsburgu v roku 1991 zásadne nezmení.

Po podpise zmluvy s nemeckým partnerom tak už nič nebráni, aby na území pôvodného podniku BAZ mohla vzniknúť spoločnosť Volkswagen Bratislava, s. r. o.. Podiely v novej firme vlastnia Volkswagen AG (80 %) a BAZ (20 %). Neskôr Volkswagen podiel odkupuje a od roku 1999 pôsobí firma pod svojim dnešným názvom Volkswagen Slovakia, a. s. so 100-percentným vlastníctvom koncernu Volkswagen. Sériovú výrobu osobných automobilov spúšťa Bratislava 14. februára 1992. Prvé vozidlá Volkswagen Passat Variant tretej generácie opúšťajú závod v dvoch farbách, červenej a bielej. Za deň sa vyrobí v tom čase dnes už ťažko predstaviteľných 15 vozidiel. V internom koncernovom rebríčku hodnotenia kvality však patria automobily z novej slovenskej továrne čoskoro k najlepším. V januári 1994 prichádza do Bratislavy výroba veľmi úspešného modelu značky Volkswagen Golf tretej generácie.

K výrobe osobných automobilov prvého veľkého zahraničného investora na Slovensku pribúda 22. augusta 1994 aj montáž prevodoviek pre modely VW. Postupne prejdú cez bratislavské výrobné linky vozidlá typových radov Volkswagen Polo, Seat Ibiza a Škoda Octavia. V roku 2002 sa spúšťa produkcia terénnych modelov segmentu SUV Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne. V roku 2006 k nim pribudne luxusné Audi Q7. V roku 2011 zaraďuje vedenie koncernu do portfólia bratislavského závodu výrobu vozidiel nového segmentu New Small Family Volkswagen up!, Škoda Citigo a SEAT Mii a o dva roky sa začína výroba ekologického elektrického vozidla Volkswagen e-up!. Viac ako 99 % produkcie smeruje na vývoz do takmer 150 krajín sveta, pričom najväčšími exportnými trhmi sú krajiny Európskej únie, Čína, USA a Rusko. Bratislavský závod je zároveň jediným automobilovým závodom na svete, vyrábajúcim vozidlá piatich značiek pod jednou strechou.

Volkswagen Slovakia patrí aktuálne medzi najväčšie spoločnosti na Slovensku a spolu s martinským závodom, kde sa vyrábajú automobilové komponenty, zamestnáva takmer 10 tisíc zamestnancov. Podnik získa za svoju existenciu rad veľmi prestížnych ocenení, napr. Mach18 Factory Oscar, alebo cenu Ruban D'Honneur v rámci kategórie Zamestnávateľ roka v európskej súťaži European Business Awards, či veľmi renomované ocenenie Fabrika roka, organizovanú poradenskou spoločnosťou A.T. Keartney spolu s odborným nemeckým ekonomickým magazínom Produktion. Spoločnosť je ocenená tiež za štíhle produkčné procesy, neustále inovovanie, zvládanie komplexity produkcie a kvalifikáciu zamestnancov. Po dobudovaní novej montážnej haly, v ktorej sa bude vyrábať nová generácia Porsche Cayenne, sa rozloha závodu zväčší na viac ako 2 milióny m2. Bratislavská automobilka je tiež priekopníkom v téme duálneho vzdelávania a spoločne s partnermi z regiónu má podiel na otvorení Duálnej Akadémie - projektu školy technického duálneho vzdelávania. Pre návštevníkov ponúka automobilka, ktorá má viacero unikátov vo svete automobilového priemyslu, atraktívne profesionálne exkurzie na výrobné linky spojené aj napríklad s jazdou na Offroad dráhe. Za dobu svojho pôsobenia nemecká firma preinvestuje na Slovensku viac ako 2,7 miliardy eur a blíži sa každým dňom k magickému číslu 5 miliónov vyrobených vozidiel.

Zdroj: wikipedia.org / sk.volkswagen.sk / svetprumyslu.cz / www.newsauto.pl / tasr / súkromný archív autora

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?